Een combinatie van onstuimige groei en een toename van het aantal wanbetalers onder de klanten vanwege de kredietcrisis en de recessie, heeft het Amsterdamse bedrijf Bugaboo de afgelopen jaren flink parten gespeeld.
De fabrikant van populaire hippe kinderwagens behaalde in 2008 een negatief bedrijfsresultaat van meer dan 11 miljoen euro op een omzet van iets meer dan 80 miljoen euro.
“De onderneming groeide erg hard en dat leidde tot beheersingsproblemen. Tegelijkertijd vond er in 2008 een wereldwijde kredietcrisis plaats. Het verlies in 2008 werd veroorzaakt door een grote hoeveelheid oninbare buitenlandse debiteuren”, zo zegt een woordvoerder van het bedrijf in antwoord op vragen van Business Insider.
In 2009 boekte Bugaboo door de recessie 12 miljoen euro minder omzet dan in 2008, maar wist het bedrijf wel een positief bedrijfsresultaat te behalen. In mei komen de cijfers over 2010 beschikbaar.
Dit jaar lijkt het Amsterdamse bedrijf, in de jaren negentig opgericht door industrieel ontwerper Max Barenbrug, vooral te gaan profiteren van de
introductie de Bugaboo Donkey.
Deze kinderwagen, die makkelijk geschikt te maken is voor het vervoer van twee kinderen, maar toch redelijk compact is, is een hit in Groot-Brittannië en de VS.